Visst er det komplisert. Det er en uhyre lang liste over koder over forskjellige inngrep. Så må behandlende lege sitte og registrere alle relevante koder på hver enkelt pasient, slik at man får betalt. Var masse styr rundt dette for et par år siden, da det ble oppdaget at man kanskje tøyde definisjonene litt ifht snorkeoperasjoner.
Hvis jeg husker riktig er det koder for manuell fødselshjelp, ingangsetting, små rifter, store rifter, tang, sugekopp, osv osv osv. Lett at man glemmer en kode, noe som får konsekvenser for økonomien, og det gir ikke noe insentiv til å unngå komplikasjoner.
Nå er jeg selv helsearbeider på sykehus, og ser ikke for meg at man faktisk bevisst skaper situasjoner som utløser høyere takster, v f.eks å fremskynde en fødsel av økonomiske grunner direkte. Men det som jeg frykter skjer, er blant annet at man har så dårlig tid, så mange fødende og så lite folk, at man velger å fremskynde fødsler når man vet at andre fødende venter eller det nærmer seg et vaktskifte med dårlig bemanning. Risikoen er jo at det å drive en fødsel frem kunstig med ristimulerende skaper komplikasjoner.
Man får ingen belønning for å trekke pusten dypt, ta seg tid og ro til et naturlig og rolig forløp. Dessuten er poenget med ABC at fødselshjelper skal være tilstede under hele fødselsforløpet der det er ønskelig. Det skjer i mindre grad ved "vanlige" fødsler, til tross for at WHOs anbefalinger er at den fødende ikke skal forlates alene i aktiv fødsel.
Det er litt å dra seg i håret over i denne sektoren her...