BarnVedhjertet - babybæring med bæresjal, mayawrap, meitai, slynger  

Gå Tilbake   BarnVedhjertet - babybæring med bæresjal, mayawrap, meitai, slynger > Partnere og organisasjoner > Liv Laga
Registrer Forumregler Medlemsliste Kalender Søk Dagens innlegg Marker forumene som lest

Liv Laga Organisasjon for svangerskaps-, fødsels- og barselomsorg

» Online Brukere: 8
0 medlemmer og 8 gjester
No Medlemmer online
Flest aktive brukere noensinne var 184, 05-08-2009 klokka 08:40.
» Annonser

Tilknytningspedagogene

DinDoula

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
(#1)
Mimmi sin avatar
Mimmi (Offline)
Member
Mimmi is on a distinguished road

Ble medlem: Nov 2008
Sted: Oslo
Standard Kvinner (og menn!) i Vestfold og Telemark - 08-09-2009, 11:19

Liv laga vil gjerne mobilisere brukere av fødselsomsorgen i Vestfold og Telemark. Jeg har i dag snakka med to jordmødre i henholdsvis Tønsberg og Rjukan.

ABC-enheten i Tønsberg skal i høst legges ned! Vil du jobbe for å forhindre dette? Ta kontakt med oss her eller på e-post.

Lykkeliten fødestue på Rjukan bla lagt ned i fjor. Dermed har alle gravide og barselfamilier, og særlig de som kunne og ville føde ved ei fødestue, fått et mye dårligere tilbud – trass i løfter om det motsatte.

Jordmødrene skal sette i gang et prosjekt om kommunejordmortjenesten og vil gjerne ha en bruker med i prosjektgruppa, enten på alle møter eller som et kontaktpunkt. Har du lyst til å delta i et prosjekt som primært er for Tinn, Tokke og Vinje, men som kan få overføringsverdi til andre steder hvis de klarer å få et godt resultat?

Ta kontakt!
Svar med sitat
(#2)
solveig (Offline)
Administrator
solveig will become famous soon enough

Ble medlem: Sep 2007
Standard 08-09-2009, 12:55

Jeg bor jo ikke i Vestfold mer, men vil gjerne være med på en protest mot nedleggelse av ABC Tønsberg. Hvordan???

"Kjærlighet er ikke en ting. Kjærlighet er liv. Det betyr å være lys levende. Kjærlighet er aktiv omsorg for livet"
J. Konrad Stettbacher
Peace is putting love into action
Riane Eisler
http://www.solveig-spedbarn.com
Svar med sitat
(#3)
Filiokus sin avatar
Filiokus (Offline)
Supermedlem
Filiokus is on a distinguished road

Sted: Tønsberg
Standard 08-09-2009, 16:30

Jeg fødte der for en uke siden, samme dag som "min" JM fikk beskjed. Jeg stiller opp! Har allerede planlagt å ta kontakt med lokalavisa, samt at jeg har tipset BUP om saken.

Hva kan jeg gjøre mer?

Filiokus&Snupp og ny bærebaby med termin i august!
Svar med sitat
(#4)
Mimmi sin avatar
Mimmi (Offline)
Member

Standard 08-09-2009, 19:51

Veldig bra damer! Første steg i en strategi er å finne ut mer om saken, deretter kan vi kontakte media, skrive kronikker, skrive til ledelsen og styret i helseforetakene m.m.

Imellomtida er det om å gjøre å mobilisere, spre ryktet! Si fra til alle dere kjenner som kan tenke seg å være med å protestere på et eller annet vis. Si også fra til alle andre dere kjenner som kanskje kjenner noen som kan tenke seg å protestere. Jeg er blitt nettverksstudent, har latt meg fascinere av seks grader, og har skjønt et bekjente er til for å brukes!
Svar med sitat
(#5)
Mimmi sin avatar
Mimmi (Offline)
Member

Standard 10-09-2009, 07:16

Noen som hørte på radioen i dag?
Svar med sitat
(#6)
marita_84 sin avatar
marita_84 (Offline)
Supermedlem
marita_84 will become famous soon enough

Standard 10-09-2009, 17:19

Nei det har jeg ikke fått med meg...
Ligger det på nett tro?

Svar med sitat
(#7)
Filiokus sin avatar
Filiokus (Offline)
Supermedlem
Filiokus is on a distinguished road

Sted: Tønsberg
Standard 10-09-2009, 19:04

Opprinnelig skrevet av marita_84 Vis innlegg
Nei det har jeg ikke fått med meg...
Ligger det på nett tro?
Det står litt om det her: http://www.fodselifokus.no/

Filiokus&Snupp og ny bærebaby med termin i august!
Svar med sitat
(#8)
solveig (Offline)
Administrator

Standard 11-09-2009, 04:00

Oi, kjente sinnekvalme, særlig da jeg leste dette avsnitt fra linken Filiokus har lagt ut:
"Men det egentlige problemet ligger lenger bak i systemet. Over hele landet må slike ABC enheter for lavrisiko fødende kjempe om tilværelsen. Hvorfor? Fordi normale fødsel i vann, uten medisinske inngrep er dyre i drift. Sykehus får ingen penger refundert for en normal, udramatisk vannfødsel. Det får den derimot ved større ingrep på en fødeavdeling."
Baklengs inn i fremtiden?

"Kjærlighet er ikke en ting. Kjærlighet er liv. Det betyr å være lys levende. Kjærlighet er aktiv omsorg for livet"
J. Konrad Stettbacher
Riane Eisler
Svar med sitat
(#9)
Lisefisa sin avatar
Lisefisa (Offline)
Ukens tilbakekomne debatant
Lisefisa will become famous soon enough

Ble medlem: May 2008
Standard 18-09-2009, 14:38

Opprinnelig skrevet av solveig Vis innlegg
Oi, kjente sinnekvalme, særlig da jeg leste dette avsnitt fra linken Filiokus har lagt ut:
"Men det egentlige problemet ligger lenger bak i systemet. Over hele landet må slike ABC enheter for lavrisiko fødende kjempe om tilværelsen. Hvorfor? Fordi normale fødsel i vann, uten medisinske inngrep er dyre i drift. Sykehus får ingen penger refundert for en normal, udramatisk vannfødsel. Det får den derimot ved større ingrep på en fødeavdeling."
Baklengs inn i fremtiden?
Det er helt latterlig egentlig. DRG-takstene som sykehuset bruker når det "fakturerer" myndighetene belønner de situasjonene hvor det blir mye inngrep. Hvis man må sette i gang fødselen, forløse barnet med tang, og så sy sammen mor etter fødsel, utløser det betydelig mer penger enn en komplikasjonsfri fødsel. Selvsagt koster inngrepene mer enn den normale fødselen, men det er neppe tilsvarende den forskjellen det er i utbetalinger fra staten. Dette var er en av problemstillingene Liv laga har tatt opp i samtlige høringssvar, høringer og møter med myndigheter. Man må lage et system som belønner helseforetakene for å legge tilrette for normale fødsler. (men det må ikke gjøres på en sånn måte at helseforetakene faller for fristelsen til å tvinge folk til å avstå fra smertestillende... )

www.liv-laga.no - respekt, omsorg og trygghet
Svar med sitat
(#10)
solveig (Offline)
Administrator

Standard 18-09-2009, 15:48

Dette lyder utrolig komplisert. Men er vel egentlig ikke, tror jeg.

J. Konrad Stettbacher
Riane Eisler
Svar med sitat
(#11)
Lisefisa sin avatar
Lisefisa (Offline)
Ukens tilbakekomne debatant
Lisefisa will become famous soon enough

Ble medlem: May 2008
Standard 18-09-2009, 15:59

Visst er det komplisert. Det er en uhyre lang liste over koder over forskjellige inngrep. Så må behandlende lege sitte og registrere alle relevante koder på hver enkelt pasient, slik at man får betalt. Var masse styr rundt dette for et par år siden, da det ble oppdaget at man kanskje tøyde definisjonene litt ifht snorkeoperasjoner.

Hvis jeg husker riktig er det koder for manuell fødselshjelp, ingangsetting, små rifter, store rifter, tang, sugekopp, osv osv osv. Lett at man glemmer en kode, noe som får konsekvenser for økonomien, og det gir ikke noe insentiv til å unngå komplikasjoner.

Nå er jeg selv helsearbeider på sykehus, og ser ikke for meg at man faktisk bevisst skaper situasjoner som utløser høyere takster, v f.eks å fremskynde en fødsel av økonomiske grunner direkte. Men det som jeg frykter skjer, er blant annet at man har så dårlig tid, så mange fødende og så lite folk, at man velger å fremskynde fødsler når man vet at andre fødende venter eller det nærmer seg et vaktskifte med dårlig bemanning. Risikoen er jo at det å drive en fødsel frem kunstig med ristimulerende skaper komplikasjoner.

Man får ingen belønning for å trekke pusten dypt, ta seg tid og ro til et naturlig og rolig forløp. Dessuten er poenget med ABC at fødselshjelper skal være tilstede under hele fødselsforløpet der det er ønskelig. Det skjer i mindre grad ved "vanlige" fødsler, til tross for at WHOs anbefalinger er at den fødende ikke skal forlates alene i aktiv fødsel.

Det er litt å dra seg i håret over i denne sektoren her...

www.liv-laga.no - respekt, omsorg og trygghet
Svar med sitat
(#12)
solveig (Offline)
Administrator

Standard 18-09-2009, 16:05

Stakkars den fødende og ikke minst: Stakkars barn som må komme slik til verden.

J. Konrad Stettbacher
Riane Eisler
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke legge ved vedlegg
Du kan ikke redigere innleggene dine

vB code er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Tråd startet av Forum Svar Siste innlegg
Norske menn får stryk i husarbeid solveig Familie, livsstil og samfunn 26 07-06-2009 15:15
Hvem sier menn er dumme? MammaIta Humor 8 05-06-2009 05:55
Når menn dreper hele familien sin.. Cecilie Familie, livsstil og samfunn 10 25-01-2009 16:59
Telemark? Wilma Kan vi treffes? 5 13-10-2007 20:23