PDA

Se full versjon : Kan du kreve å få føde?

solveig
07-05-2010, 11:50
Når bør man sette fødslene igang? Fagfolkene er uenige, og i midten står de gravide.
- Gravide skal absolutt med på råd når de går over termin, sier divisjonsdirektør Hans Petter Aarseth i Helsedirektoratet.
Les her (http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/1.7110621)

Noen som har kommentarer?

Anne
07-05-2010, 12:01
Hmmm, ja.. Jeg gikk 11 dager over termin (altså datoen da..). Ble kalt inn på kontroll dag 10 da hadde jeg også hatt litt blødninger og lurte på om det kanskje begynte å skje noe. Jeg ville helst ikke bli satt i gang, ville gjerne at alt skulle gå av seg selv (selv om jeg vet at av og til gjør det jo ikke det..). Legen som undersøkte meg var veldig hyggelig og sa at hvis ikke det skjedde noe ville jeg bli satt igang dagen etter (pga ble helg). Jeg argumenterte med at min bestemor hadde gått tre uker over med alle sine og at det kanskje lå i slekta + følte meg helt fin og babyen hadde det bra. Det virket på meg som legen gjerne ville vente men var redd for å gjøre noe feil - vente for lenge. Hun virket "lettet" over at mens-terminen min var senere enn ultralydterm.. Vel, blabla om meg...:o Men i hvertfall så syns jeg at det ikke må bli sånn at alle MÅ føde innenfor to uker etter termin selv om alt står bra til med babyen og ting virker umodent.. Men forstår veldig godt at mange blir engstelige og da er det kasnkje rett å sette i gang også? Lytte til magefølelsen? (og legen da..;))

Ingrid
07-05-2010, 12:03
Generelt sånn i farta vil jeg si at det er trist at vi er så opphengt i termindatoer. Man burde ha en sannsynlighetsperiode i stedet.

Det er mye skremsel om overtid - som er med på å berøve kvinners tro på at de kan føde naturlig.

Riestimulerende midler er ingen uskyldig medisin...

http://www.lamaze.org/ChildbirthEducators/ResourcesforEducators/CarePracticePapers/LaborBeginsOnItsOwn/tabid/487/Default.aspx

solveig
09-05-2010, 17:51
Før - hm ... til min tid var mens-terminen som man beregnet fødselen etter. Det stemte på dagen for de siste. Bare eldste kom 2 dager forsinket.
Hvorfor i all verden er man gått bort fra mens-termin?

fjordtausa
09-05-2010, 19:19
Vet ikke hvorfor man har gått bort i fra mens termin - kanskje fordi det er mange som ikke har så regelmessig mens og at det derfor kan være vanskelig å beregne?

Ingrid
09-05-2010, 21:37
Statistisk sett er ikke menstermin sikrere enn ul-termin for å anslå fødselstidspunkt...

solveig
09-05-2010, 22:25
Statistisk sett er ikke menstermin sikrere enn ul-termin for å anslå fødselstidspunkt...
Aha

Ma-i
10-05-2010, 10:31
Problemet blir når de lar Ultralydterminen BESTEMME og den er veldig feil fra mensterminen.
Hetr burde man lytte til kvinnene mer .

Og det er forbundetr flere dødfødsler med overtidf, da regnet fra fulgått svangerskap på 40 uker, det er så lenge livmoren er i optiomal beredskap etter det går det nedovrer .

mam må kunne tenke at det finns både + og - på størrelse av baby selv om man ta Ul i uke 17-20.. jeg hadde vekst + 17-24% fra første UL , så da må det jo være på minussiden også tenker jeg, men de blir vel kansje ikke hørt så mye på ? men får bare flyttet termindatoen i feil retning og går veldig overtidig om det ike starter av seg selv.

Jeg syns alle burde ha rwett til å få akupunktur for å fåigang fødsel jeg fra uke 40 som et alternativ .
Og det er et faktum at blir kvinnen stresset eller redd så kan hun gå i "fødenekt" dvs at kroppen ikke føder ..

solveig
10-05-2010, 10:51
Statistisk sett er ikke menstermin sikrere enn ul-termin for å anslå fødselstidspunkt...Jeg måtte tenke på dette i natt. Er det slik at "kontrollinstansen" fører journal over både mens- og ul-termin? Eller hvordan vet om denne statistikken?

Ingrid
10-05-2010, 11:35
Og det er forbundetr flere dødfødsler med overtidf, da regnet fra fulgått svangerskap på 40 uker, det er så lenge livmoren er i optiomal beredskap etter det går det nedovrer .

Dette er ikke helt riktig. Det finnes noen medisinske indikasjoner for induksjon av fødsel. Holder man disse svangerskapene utenfor og ser på alle de svangerskapene hvor mor og barn har det medisinsk sett bra er det ingen økt dødfødselraste her i det hele tatt. Tvert i mot så øker komplikasjoner ved indusert fødsel kraftig i forhold til spontane fødsler. Man bør heller fokusere på å hjelpe og utdanne mor i de tilfeller hvor hun er redd, heller enn å påføre henne og barnet økt risiko ved å indusere fødselen.

Ang UL-termin er den aldri mer korrekt enn den som utfører undersøkelsen. Med andre ord er ikke termindato noen eksakt størrelse, og derfor har man denne +/- to uker i hver ende av termin som sannsynlighetsperiode for fødsel. En menstermin er for de fleste kvinner heller ikke eksakt. Og den er i tillegg helt subjektiv og utsatt for stor usikkerhet. En kombinasjon her vil tas med i betraktningen ved induksjon eller andre komplikasjoner.

Ingrid
10-05-2010, 11:37
Growing evidence indicates that induction of labor is not risk-free. In 2007, Goer, Leslie, and Romano reviewed the entire body of literature on the risks of induction in healthy women with normal pregnancies. They found that when labor was induced, the following were more likely to occur:

- vacuum or forceps-assisted vaginal birth;
cesarean surgery;
- problems during labor, such as fever, changes in fetal heart rate, and shoulder dystocia (baby’s shoulder gets “caught” in the birth canal);
- the laboring woman’s use of an epidural or other drugs for pain relief;
- low birth weight;
- admission to the NICU;
- jaundice (yellow skin caused by the breaking - down of red blood cells) that requires treatment for the newborn; and
increased length of hospital stay for the mother and/or the baby.

Ingrid
10-05-2010, 11:39
ncreased Need for More Interventions

In addition to an increased risk for mild prematurity and cesarean surgery, induced labor often creates the need for more medical interventions. In most cases, if you are induced, you will need an IV and continuous electronic fetal heart rate monitoring. In many settings, you must stay in bed or very close to the bed. As a result, you may be unable to walk freely or change positions in response to your labor contractions, possibly slowing the progress of your labor. You may be unable to take advantage of a soothing tub bath or a warm shower to ease the pain of your labor contractions. Artificially induced contractions often peak sooner and remain intense longer than natural contractions, increasing your need for pain medications. Labor induction leads to a cascade of interventions, which often result in cesarean surgery.

Psychological Disadvantage

Induced labor, especially when it is not medically necessary, can send a powerful message that your body is not working correctly—that you need help to begin your labor. Letting labor begin on its own may increase your confidence in your ability to give birth and to take care of your baby after he arrives.

Ma-i
10-05-2010, 11:50
Dette er ikke helt riktig. Det finnes noen medisinske indikasjoner for induksjon av fødsel. Holder man disse svangerskapene utenfor og ser på alle de svangerskapene hvor mor og barn har det medisinsk sett bra er det ingen økt dødfødselraste her i det hele tatt. Tvert i mot så øker komplikasjoner ved indusert fødsel kraftig i forhold til spontane fødsler. Man bør heller fokusere på å hjelpe og utdanne mor i de tilfeller hvor hun er redd, heller enn å påføre henne og barnet økt risiko ved å indusere fødselen.

Ang UL-termin er den aldri mer korrekt enn den som utfører undersøkelsen. Med andre ord er ikke termindato noen eksakt størrelse, og derfor har man denne +/- to uker i hver ende av termin som sannsynlighetsperiode for fødsel. En menstermin er for de fleste kvinner heller ikke eksakt. Og den er i tillegg helt subjektiv og utsatt for stor usikkerhet. En kombinasjon her vil tas med i betraktningen ved induksjon eller andre komplikasjoner.

DE ca 11 bARN SOM DØR I MORS LIV I ÅRET i norge på overtid, +40 uker , og foreldrene deres er nok bevis på at praksisen i NOrge er på utur.
Og jo, livmoren starter å miste sin funksjon etter ca 40 uker.

Overtid er et problem.
Og ikke alle kan føde uten hjelp, heller ikke alle kommer i fødsel av seg selv til riktig tid.

Og det finns flere ting som bla akupunktur, som har vist seg effektivt som heller ikke er noen risk.

Jeg vet at jeg vil heller bli satt igang, eller planlegge ks enn å gå overtidig å risikere at abrnet dør pga av at livmoren og morkaka har gjort jobben sin og nå er på returen .

Vi snakker om NORSKE dødfødsler på overtid der INGENTING er ansett som medesinsk uforsvarlig å vente.

Praksisen ert å vnte i 42 uker og så ta inn til kontroll og evnt etter 42+2 starte med å sette igang.

Jeg vil si at det å bruke menstermin og antatte samleier er større sannsynlighet for å bli riktig enn en UL undersæøkelse som bør taes i uke 17,3 -19+7 for å være sikker likest. er man usikker da og er før eler som regel etter er det mye større sjangs for feilberegning.

solveig
10-05-2010, 12:07
Man bør heller fokusere på å hjelpe og utdanne mor i de tilfeller hvor hun er redd, heller enn å påføre henne og barnet økt risiko ved å indusere fødselen.

Kan denne artikkel FØDSEL OG REDSEL (http://www.psykologibanken.no/Foedsel.html) være noe i fht angst for å føde?

(Fanten den på nettsiden Psykologibanken (http://www.psykologibanken.no/))

Ingrid
10-05-2010, 12:10
Et overtidig svangerskap regnes som et svangerskap etter uke 42...

Peanuts
10-05-2010, 14:27
Jeg ble igangsatt 1 uke før termin (12 timer etter vannet hadde gått). Da veene satte i gang en halv time etter dryppet startet, hadde jeg dem med halvannet minutts mellomrom fram til barnet var ute, og fryktelige smerter gjennom hele perioden. Jeg fikk heller ingen epidural fordi anestesilege ikke var tilgjengelig. Alt i alt var fødselen en forferdelig opplevelse, og en grunn til at jeg har ventet 13 år med å bli gravid igjen.

Nå har jeg da ingen erfaring med en 'normal' fødsel, men jeg vil tro at det gir en bedre opplevelse å få en mykere start og en gradvis opptrapping av veer, hvis det er forsvarlig å vente.

Anne
10-05-2010, 16:20
Problemet blir når de lar Ultralydterminen BESTEMME og den er veldig feil fra mensterminen.
Hetr burde man lytte til kvinnene mer .

Hmm, jeg fødte på mens-termindato, men 11 dager etter UL termindato. Da ville de egentlig sette igang (pga gikk mot helg..), men lyttet heldigvis til kvinnen;) Jeg følte meg ikke "klar" for å føde før flrer dager etter UL-termin.. Tror nok at i mitt tilfelle så var mens-termin mest riktig (gutt, 3300g) Men forstår jo at en ikke alltid kan stole fullt og helt på magefølelsen..;) Jeg var veldig redd for å bli satt i gang, tror det ville stresset meg veldig og da også påvirket barnet.. Var glad for at jeg fikk en naturlig fødsel (selv om jeg der og da trodde jeg skulle dø..;))

Ma-i
10-05-2010, 17:12
Et overtidig svangerskap regnes som et svangerskap etter uke 42...
Ja, FRA UL termin.
Som for mange ad er feil.

Særlig da med tanke på at man regner et svangerskap på 40 ukrer, men har lagt til +- på 2 uker på hver side, siden det er vanlig.
Og de fleste av overtidsdødsfallenme har vært fra uker 41- 42+3 dvs innefor det man definerer som noramlen. men d a er det oftest stortsprik på menstermin og kvinnens mening og ul-terminen som de bruker til dette.

Er det ikke merkelig når man vet at livmoren starter med å degenerere etter 40 ukers svangerskap ?
At det da er på vei til morkakesvikt, dårligere oksygentilstrømming osv . Men man skal likevel vente, kansje så lenge som 4 uker etter termin, altså 42 + 2 uker . ???

Syns fortsatt det er merkelig at man ved overtid fastholder at UL-termnin er rett , men ved for tidlig fødsel d a mener man ofte at det erfeil, spesielt da om mors mensttermin er etter UL-terminen ( sjeldent) for å ikke få premature men presse flest mulig inn i uke 37+ til 38.

Hva mener du det hjelper å utdanne mor til at det ikke erfarligere å vente, om man vet at det faktisk er det ? Morkakesvikt, dårlig veksvilkår dårlig oksygen erdet som er det reelle ved overtidighet, og det kan starte tidlig og skje brått også.
Det er samtidig en ekstra belastning for mors kropp og HELLP syndromet og akutt svangerskapsforgiftning skjer oftere ved overtid og da brått og kraftig, i løpet av få timer .

HVordan mener du at å gi mor mer opplysninger om dette vil hjelpe henne i å måtte vente til en lege finner uta t det er greit å bruke tid på å hjelpe henne med å sette igang ?

Hva med å poengtere at fødselsforberedende aupunktur har god effekt og ikke øker noen risiko og er en enkel ting å prøve på ?

Ingrid
10-05-2010, 21:35
Man bruker faktisk menstermin (termin Naegele) når man skal vurdere induksjon, ikke kun UL-termin.

http://www.legeforeningen.no/id/131797.0

Det er ingen økt risiko for dødfødsel, når mor og barn har det bra og ingen medisinske indikasjoner for induksjon foreligger, i uke 41 og 42. Etter uke 42 øker risikoen svakt.

Jeg tror at i de tilfellene hvor det ikke foreligger medisinske indikasjoner for igangsettelse ville mors redsel dempes/forsvinne om skikkelig statistikk ble lagt frem, om hun visste hvordan terminberegning faktisk foregår, om hun virkelig forstå hva en sannsynlighetsperiode for fødsel er - i motsetning til en gitt termindato, om hun virkelig visste hva Pitocin/Syntocinon faktisk gjør med både kroppen og fosteret under og etter fødsel - ja da tror jeg angsten for svangerskapets uke 41 og 42 ville forsvinne, og motivasjonen for å vente være enorm...

Ma-i
10-05-2010, 22:39
hmm både jeg og babyen hadde vært død da .. så det er jo berrtggende å hhøre at du mener.. helt likt med hvordan det praktioseres i Norge.
Og ja, etter uke 42 øker risikoen MYE.
DEt er en grunn til at praksisen i andre land har gårr fra slik som i NOrge med å regne overtid og ikke gjøre noe før etter uke 42, til å starte screening og tett oppfølging far uke 40 og man bla anbefaler modningsakupunktur som noe alle bør gjøre for å hindre overtid.

DEt er mange og mye med 11 dødsfall i året grunnet overtid altså, og det er på FRISKE mor og barn , så grunnen er overtid og komplikasjoner pga av overtid , som i segselv er belastende for kroppen til mor og dermed barnet også.

11 barn døde i mors liv i året , friske barn pga av overtid. f

Når man godkjenner og bruker akupunktur i fødsel ved de fleste sykehus, burde man ikke ad også gjøre det som fødselsforberedene tiltak? Og gi alle anledning til det?
ER det også noe fdu synes er farlig?

Mitt personlige valg ved igangsetrting eller KS vile vært og velge planlagt ks nettopp for å redusere risker ved overtid.
Da kroppen ofte er svært sliten allerede og barnet ofte veldig stort så man vil oftere måtte ha bruk for hjelpemidler, og ja igangsetting med medikamenter er en påkjenning for kroppen. men det erfaktisk overtid også.

Tinka
11-05-2010, 10:52
Jeg synes det er litt viktig her i denne diskusjonen å se litt på forskjellen på å sette igang rutinemessig ved 41 kontra 42 uker. I dag er det rutine de fleste steder å sette igang hvis kvinnen er 2 uker over sin UL termin (som benyttes som utgangspunkt) og når denne stort sett samsvarer med menstermin (+/- noen få dager) Mange kvinner ØNSKER også igangsettelse på dette tidspunktet. Hvis det er stor forskjell på UL- og menstermin taes begge i betraktning og man snakker med kvinnen om hennes tanker/ønsker rundt dette. I tillegg til en medisinsk vurdering av svangerskapet, bl.a. morkakefunksjon.

Langt de fleste kvinner med normale svangerskap føder IKKE på terminsdatoen, men gjerne i løpet av dag 4-10 etter UL/menstermin. Det betyr at hvis man innfører rutinemessig igangsettelse ved 1 uke over UL/menstermin vil MANGE fler kvinner bli satt igang med all den risiko en igangsettelse medfører. Dette er IKKE et lite inngrep men en stor forstyrrelse av kropp og hormoner som kan ha konsekvenser LANGT ut over selve fødselen. Ammingens start og varighet samt mor/barn tilknytningen kan bl.a. påvirkes.

Jeg mener man i stedet for å innføre rutinemessig igangsettelse ved 41 uker heller bør ha fokus på å finne de FÅ kvinner som trenger bli satt igang før 42. uker. Her kommer da bla. inn dette med "utdanning" av mødrene. Det er viktig at den gravide vet hva hun kan forvente av aktivitet hos barnet, hvilke evt. forandringer i dette aktivitetsmønster som hun må reagere på. I tillegg til en tettere oppfølgning fra fødestedet. Det er nok her det har sviktet i de tilfellene hvor barnet har dødd i mors liv.

Ingrid
11-05-2010, 12:24
Helt enig Tinka. :hjertesmi

Ma-i
11-05-2010, 21:23
Helt enig Tinka. :hjertesmi

Men hvorfor ikke prøve akupunktur først?

Hvorfor må dere bare tenke medesinsk?
Og induklsjon er mange ting , ikke bare IV heller.
DEt å bruke gel fks er jo ikke noe annet enn om man har litt sex.. mange kan man jo styarte med ballong fks fordsi de faktisk har litt åpning.

DEt å sette igang er mange ting .

Og det ¨å prøve å få igang naturlig fødsel ved fks akupunktur er jo helt ufarlig.

Men jeg skljønner godt at ffolk med uprbelmatiske svangerskap er helt imot igangsetting og bare tenker komplikasjoner og ikke på noe av fordelene.
Har man opplevd fosterdød i mors liv i slutten av svangerskapet s¨å stiller man seg nok helt annerledes.
OG diise er uten varsel som regel, det er det som er det tristeste....

Mobymamma
14-05-2010, 01:46
Med storebror ble jeg satt i gang 11 dager over tiden (Da var menstermin og UL-terminen min på samme dag) pga lite fostervann. Jeg følte meg trygg og ble godt fulgt opp. Fikk modningspille en gang - det var nok til at fødselen startet. Men jeg hadde svært tette rier.

Nå med lillesøster fødte jeg ved et annet sykehus. Min menstermin tilsa
at jeg var en uke lengre på vei enn UL-termin. Jeg var veldig sikker på menstermin av forskjellige grunner. Jeg var ikke interessert i å bli satt i gang, men ville ting skulle gå av seg selv, men ville følges godt opp når jeg nådde overtid.

Sykehuset nektet å forholde seg til noe annet enn UL-termin i utg.pkt, så vi kranglet oss til en UL for å få bekreftet at morkaka ennå gjorde jobben sin etc. da menstermin var passert. Lillesøster kom av seg selv 12 dager etter menstermin. Og jeg hadde en fantastisk flott og rask fødsel. Slapp blant annet riestorm denne gangen.

...................
Jeg mener man i stedet for å innføre rutinemessig igangsettelse ved 41 uker heller bør ha fokus på å finne de FÅ kvinner som trenger bli satt igang før 42. uker. Her kommer da bla. inn dette med "utdanning" av mødrene. Det er viktig at den gravide vet hva hun kan forvente av aktivitet hos barnet, hvilke evt. forandringer i dette aktivitetsmønster som hun må reagere på. I tillegg til en tettere oppfølgning fra fødestedet. Det er nok her det har sviktet i de tilfellene hvor barnet har dødd i mors liv.
Enig! Ikke minst den biten med oppfølging fra fødestedet. En venninne av meg mistet nesten på overtid da hun ikke ble hørt på i forhold til egen bekymring.

Tinka
28-05-2010, 14:59
Har ikke vært inn i det siste, men har bare lyst til å tilføye litt til mitt forrige innlegg på denne tråden.

Jeg er STOR tilhenger av alle naturlige måter å stimulere en spontan fødselsstart på. Om det er modningsakupunktur, "stripping" (noe som iøvrig bare bør gjøres hvis mormunnen er moden og myk, ellers gir det bare mase-rier), fotzoneterapi, urter og ikke minst SEX!! Alt dette bør SELVFØLGELIG foreslås og prøves FØR en evt. medikamentell igangsettelse. Ballongkateter er flott, og faktisk ganske effektivt, men igjen bare hvis mormunnen er moden. Kvinner som ikke er fødeklare føder faktisk ikke, nesten likemye hva du gjør. Der imot er jeg STOR motstander av medikamentell igangsettele med Cytotec, som desverre brukes ved noen fødesteder i Norge. Søk på : cytotec, Marsden Wagner, induction

solveig
26-05-2011, 13:41
Og for å gjøre diskusjonen enda mer firnurlig kan vi lese flg i dag
Overtid er bra for barnet (http://www.abcnyheter.no/nyheter/Helse/110526/overtid-er-bra-barnet) "Å gå gravid over termin kan være en belastning for mor, men det kan øke mulighetene for barnets overlevelse, mener amerikanske forskere."

Hvem, hva skal vi tro på?

Tullmusa
29-05-2011, 13:45
Ser det er mange her som stoler på sin egen termin mer enn på legens.
Vil bare klompe meg inn med disse og si at jeg syns legene kanskje er litt arogante i sin klokkertro på at de måler rett eller at alle foster er like store. Grunnet en tidligere ma har jeg hatt to ultralyder i tilleg til ordinær ul.
På første ul ble fosteret målt til 3 dager eldre enn men termin dette var uke 10. På andre ultralyd uke 13 ble fosteret målt til nøyaktig å stemme med mens termin. På ordinær ultralyd ble jeg flyttet tilbake 1 uke. Tiltross for at tidligere ultralyder stemer bedre med hva jeg mener og at jeg og samboer var fra hverandre 10 dager i jula slik at menstermin sammenfaller med siste forsøk. Siden dette er min første og vi ikke har historie med overtid i min familie satser jeg på at ungen selv vet når den skal ut for jeg stoler ikke på ordinær ul terminen

Bergekongens møy
29-05-2011, 22:45
Her synes jeg journalisten blander begreper.... Det handler jo ikke om barn født på overtid, dvs etter 42 uker.

Jeg fødte 9 dager over termin, og var en tålmodig graviddame. Ønsket å slippe å bli igangsatt. Sex derimot hadde jeg ingen ting imot, og det satte nok fart på fødselen her.